Promoserie 1:8 MACH Heemstede

juni 15, 2008 | Wedstrijden

Zaterdag

Omdat ik nog nooit met een 1/8 op het circuit van MACH Heemstede had gereden heb ik de zaterdag gebruikt om zo veel mogelijk dingen te testen en te proberen. Omdat er dit weekend met de nieuwe 2008 uitlaten gereden moest worden hebben we eerst rustig de motor afgesteld. Hierbij liep de motor het beste met een Novarossi 3006 uitlaat en een medium bocht. Hierna ben ik gaan rijden met dezelfde set-up die ik bij de eerste promo op Rucphen heb gebruikt en de auto lag wel redelijk maar had wat meer stuur nodig. Ik heb toen wat verschillende kappen geprobeerd en wat aan de afstelling van de auto veranderd. Toen de auto goed aanvoelde heb ik nog twee tankjes gereden om te kijken of ik de vijf minuten haalde op één tankje. Dat haalde ik ruim dus was het tijd om de spullen in te pakken en om naar huis te gaan. Ik had het idee dat de auto erg goed lag en dat ik met 179 gereden rondes de trainingstijd goed had benut.

Zondag

Op zondag kwamen we ongeveer om kwart over negen bij de baan aan. Daar aangekomen eerst de spullen neergezet en mijn zender ingeleverd.

Kwalificaties

De kwalificaties verliepen niet goed. In mijn eerste kwalificatie lag de auto super alleen net toen ik een auto in wou halen in de kantinebocht stond daar een andere auto stil die ik niet gezien had en waarvan niemand had geroepen dat die daar stond. Hier reed ik dus vol tegenaan waardoor mijn voorophanging afbrak. Na deze kwalificatie de auto zo goed mogelijk herstelt en weer klaargemaakt voor de tweede kwalificatie. De auto voelde nu raar aan en er was waarschijnlijk nog iets stuk. Na deze kwalificatie weer de auto nagekeken en een boven draagarm vervangen. Voor de laatste kwalificatie een andere set-up geprobeerd alleen hiermee reed de auto nog niet lekker. Na al deze pech was mijn beste kwalificatie tijd 16 rondes in 05:01.249. Hierdoor moest ik dus als 3e starten in de halve finale.

Halve finale

Voor de halve finale wou ik de set-up van mijn auto nog even nakijken. Omdat ik dacht dat er eerst een halve finale 1/10 gereden zou worden deed ik rustig aan. Alleen het bleek dat ik verkeerd op het tijdschema had gekeken en dat de halve finale van de 1/8 promoserie eerst startte. Dus snel een paar banden onder de auto en gewoon rijden met als doel geen laatste te worden zodat ik door kon naar de finale. De auto voelde nog steeds niet goed maar aan het eind van deze finale lag ik derde waardoor ik door was naar de finale.

Finale

Voor de finale had ik eindelijk de tijd om mijn hele set-up na te lopen zodat ik zeker wist dat mijn auto hetzelfde zou zijn als voor de crash in de eerste kwalificatie. Nadat ik dat had gedaan was het tijd voor de finale. Ik startte vanaf plek zeven en direct bij de start werd ik van de baan gereden en bungelde mijn antenne achter de auto aan. Dit gaf geen storing dus ik reed gewoon door. Even later werd ik de pit binnengeroepen omdat het deksel van mijn ins box eraf lag. Hierna weer snel verder en na een paar tankstops hoorde ik dat ik op de derde plek lag. Weer een paar tankstops later lag ik op de tweede plaats met de nummer één een paar rondes voor mij en de nummer drie een paar rondes achter mij. Dit bleef zo tot ik een paar rondes voor het einde van de wedstrijd na een klein tikje tegen een andere auto weer het deksel van mijn ins box verloor en de baaninzet hem niet terugbracht naar de pit. Ik kon de race nog wel uitrijden en finishte als tweede met precies 100 rondjes in 30:01.967.

Conclusie

Ik vond deze wedstrijd weer erg goed geregeld door de mensen van de Nomac en de MACH en de sfeer was dan ook goed te noemen. Verder ben ik erg tevreden met mijn resultaat en wil ik Marco bedanken voor de snelle pitstops.