Promoserie 1:8 Baanbrekers Rucphen

mei 18, 2008 | Wedstrijden

Zaterdag

De Zaterdag voor de race was voor het grootste deel nat, hierdoor waren er maar een paar momenten dat de baan voldoende droog was om te kunnen rijden. Omdat de baan nog wat vochtig was heb ik eerst met mijn regen motor gereden zodat ik wat aan de baan kon wennen. De auto en motor gingen eigenlijk meteen al goed en na wat kleine wijzigingen hebben we de wedstrijd motor er maar weer opgezet om deze ook af te stellen. Deze ging ook meteen best lekker alleen de koppeling en de tweeversnellingsbak stonden wat te laat. Nadat de koppeling wat strakker stond en de versnellingsbak wat eerder ging het een stuk beter. Hierna heb ik weer een paar rondes kunnen rijden voordat het weer begon te regenen. Omdat het toen al bijna vijf uur was hebben we de spullen ingepakt om de laatste dingen de dag erna in de kwalificaties te proberen.

Zondag

Op zondag moesten we op tijd weg omdat we ons voor negen uur aan moesten melden. We kwamen ongeveer om kwart voor negen bij de baan aan. Daar aangekomen hebben we eerst de spullen neergezet en daarna heb ik mij aangemeld. Het weer zag er een stuk beter uit dan op de zaterdag dus er kon met een droogweer setup gereden worden.

Motonica p8.0R 1/8 Kit 2010

Motonica p8.0R 1/8 Kit 2010

 

Kwalificaties

De kwalificaties verliepen vrij goed, in mijn eerste kwalificatie reed ik 19 rondes in 05:12.581. In de tweede kwalificatie heb ik in plaats van een Parma R10 met een Central Lola gereden. Hiermee reed ik 19 rondes in 05:07.093 wat sneller was dan mijn eerste kwalificatie alleen ik was niet tevreden omdat ik teveel fouten had gemaakt. Voor de derde en laatste kwalificatie heb ik nog snel wat dingen aan de auto veranderd en heb ik weer met de Parma R10 gereden. De auto lag nu weer een stuk beter en ik reed 20 rondes in 05:07.542. Dit was een beter resultaat dan de voorgaande rondes, alleen het moet nog sneller kunnen omdat de motor een paar meter voor de finish om onverklaarbare reden afsloeg. Gelukkig rolde ik nog net over de tellus en was mijn tijd goed voor een directe plaatsing in de finale.

Motonica p8.0R 1/8 Kit 2010

Motonica p8.0R 1/8 Kit 2010

 

Finale

Omdat ik mij als derde had gekwalificeerd was ik direct geplaatst en hoefde ik geen halve finale te rijden. Hierdoor had ik tijd genoeg om mijn auto na te kijken en een set banden af te draaien. De 30 minuten durende finale verliep vrij goed voor mij, ik startte vanaf de derde plaats en hield deze vast tot net voor mijn eerste pitstop, de motor sloeg af omdat de brandstof op was, de auto werd teruggebracht naar de pitstraat waar die weer bijgevuld en gestart werd. Toen ik na iets meer dan een minuut weer terug de baan op ging lag ik vierde en heb ik flink doorgereden en geprobeerd om zo min mogelijk fouten te maken. Dit ging goed en na ongeveer 25 minuten lag ik op de tweede plaats met nog 1 tankstop te gaan. Deze tankstop verliep ook weer erg snel waarna ik de wedstrijd rustig kon uitrijden om uiteindelijk tweede te worden.

Motonica p8.0R 1/8 Kit 2010

Motonica p8.0R 1/8 Kit 2010

 

Conclusie

Ik vond deze wedstrijd goed geregeld, de hele dag verliep zonder problemen en de sfeer was erg goed. In de finale waren er af en toe wel wat crashes maar er werd netjes geroepen waar een auto stil stond zodat iedereen daar rekening mee kon houden.