Promoserie 1:8 Rucphen Baanbrekers

juli 27, 2008 | Wedstrijden

Zaterdag

De Zaterdag voor de race was het lekker weer en heb ik eerst mijn auto in de afstelset gehangen om te controleren of de afstelling nog goed stond. Na hier een paar dingen aan veranderd te hebben en een Novarossi #3006 uitlaat op de motor gezet te hebben (Ik had de motor ingelopen met een #2052 uitlaat) was het tijd om de motor af te stellen op de nieuwe uitlaat. Dit ging niet echt goed dus aan een aantal mensen hulp gevraagd waarna de afstelling goed leek te zijn. Helaas stopte de motor toen weer en bleek het gloei-element in de motor te zijn gevallen. Daarna met wat hulp de hele motor nagekeken en schoongespoeld waarna die weer starten en we met een andere plug hem nog redelijk afgesteld konden krijgen.

Zondag

Op zondag was ik rond negen uur bij de baan, snel mijn spullen neergezet en me aangemeld bij de wedstrijdleiding. Daar bleek mijn aanmelding niet ontvangen te zijn maar als ik het daar even opschreef dan kwam het goed. Bij het bekijken van de heatindelingen zag ik dat ik in de eerste heat was geplaatst. Omdat ik de motor niet goed afgesteld kreeg was ik daar niet zo blij mee. Voor de eerste kwalificatie nog even samen met een vriend de motor opengemaakt en nagekeken waarna die weer in elkaar kom. Toen even in de motor bijgesteld om hem in de eerste kwalificatie goed te zetten.

Kwalificaties

In de eerste kwalificatie bleek al dat de motor toch niet goed stond en na een paar rondes werd ik al weer binnengeroepen om de motor af te stellen. Een paar rondes later leek het al beter maar was het nog niet helemaal super. Voor de tweede kwalificatie de motor weer afgesteld en een Novarossi #3007 uitlaat erop en dit ging al een stuk beter alleen stond ik in de laatst ronde zonder brandstof en reed ik 20 rondes in ongeveer 5 minuut 15. Dit was wel een redelijke kwalificatie maar er zat meer in omdat ik een paar fouten had gemaakt. Voor de derde en laatste kwalificatie hebben we nog wat dingen aan de motor veranderd en de motor ging nu nog wat beter en ik reed 21 rondes in ongeveer 5 minuut 15. Wat goed bleek voor een directe plaats in de finale.

Finale

Ik had mij als tweede gekwalificeerd en was dus direct in de finale geplaatst en hoefde ik geen halve finale te rijden. Ik kon mij dus goed voorbereiden op de finale en na het nakijken van de auto en de motor was het wachten tot de finale begon. De finale verliep niet goed voor mij omdat ik met hardere banden reed als in de kwalificaties, Hierdoor brak de achterkant uit in de eerste bocht na het rechte stuk en stond ik in het gras. Nadat ik weer op de baan gezet was moest ik snel doorrijden om weer naar voren in het veld te komen. Toen ik weer ergens midden in het veld reed sloeg ineens de motor stil bij het afkomen van het rechte stuk. De auto werd naar de pit gebracht en na een wijziging in de afstelling weer gestart. Helaas sloeg de motor na een paar rondes weer af en dit herhaalde zich nog een paar keer waardoor het verstandiger was om met amper tien minuten gereden er mee te stoppen. Na de finale bleken er nog een paar mensen problemen te hebben gehad waardoor ik op de achtste plek terecht was gekomen.

Conclusie

Deze wedstrijd verliep wat minder goed voor mij door de motor problemen. Maar ondanks dat was het toch een nuttige wedstrijd voor mij en was ik blij dat ik in ieder geval een snellere kwalificatie reed dan de vorige promo race op het circuit van de baanbrekers. De wedstrijd was verder weer goed geregeld en het was weer erg gezellig.