KWC Gouda MBC de Sluis

april 17, 2005 | Wedstrijden

Zaterdag

De Zaterdag voor de race was voor het grootste deel verregend waardoor ik niet aan trainen toe kwam. Op een paar rondes op de zeiknatte baan na. Dus werd het zondag gewoon rijden en kijken hoe het ging.

Zondag

Het weer was zondag gelukkig een heel stuk beter (en droger) dan zaterdag waardoor het lekker druk was. Ik had zelf een beetje een pech dag.

Training

Tijdens de training merkte ik dat ik helemaal geen grip had met mijn banden waarna ik ze heb gewisseld voor 30 shore banden met gele (soft) inserts. Hiermee was de grip stukken beter alleen toen was de motor met geen mogelijkheid te starten.

Kwalificaties

Ik heb in de eerste kwalificatie geen ronde afgemaakt vanwege het motor probleem. Na het baaninzetten ging ik weer terug naar mijn pitcrew die mijn auto en transponder al hadden ingeleverd en opgehaald om meteen ook naar het motor probleem te kijken. We konden op het eerste gezicht niets vreemds zien en omdat een verse gloeiplug ook niet hielp hebben we met de hulp van iemand van Kyosho alles nog eens nagelopen en zagen we dat de hoofdsproeier helemaal dicht zat. (Hoe dat kwam weten we nog steeds niet aangezien die voor die kwalificatie nog goed stond) Hierdoor had ik wel de 2e kwalificatie heat gemist en moesten we de motor dus goed afstellen voor de 3e en laatste kwalificatie. Dit was gelukt alleen het was een pech dag dus na ongeveer 4 rondes raakte ik van de baan en schoot er een schroefje van de ophanging los waardoor het wiel heen en weer wiebelde en ik na 6 rondes al weer kon stoppen. Ik merkte wel dat de grip goed was en de auto ook goed aanvoelde.

C Finale

Toen ik ging kijken in welke finale ik was in gedeeld kwam ik er achter dat ik vanaf plek 1 in de C finale moest starten. Omdat er iemand last had van storing moesten we tijdens het warmrijden de auto in de pit zetten totdat de storing was verholpen. Ik was hier niet zo blij mee omdat de auto niet echt lekker starte. Maar we konden nu wel de motorafstelling iets bijstellen zodat de auto wat sneller was op het rechte stuk. Nadat de storing verholpen was kwam er weer een opwarm ronde waarin ik merkte dat de auto al een stuk beter liep. Maar omdat we er niet helemaal zeker van waren dat de motor zou blijven lopen zou ik rustig aan doen en zonodig de pit in gaan om de motor bij te stellen. Nadat we mochten starten heb ik geprobeerd met een vast tempo te rijden en geen onnodige risico’s te nemen. En toen ik na 4 minuten van de wedstrijdleiding hoorde dat ik 3 rondes voor lag op de nummer 2 ging ik nog meer op zeker rijden. Na ongeveer 5 minuten was het tijd om de auto vol te tanken tijdens mijn pitstop. Hierna kon ik weer verder rijden alleen na een aantal rondes riep mijn pitcrew dat ik weer een pitstop moest maken omdat ze mijn tank niet helemaal goed hadden gevuld. Na deze pitstop riep de wedstrijdleiding dat de race nog 2 minuten duurde en in deze laatste minuten bleef ik gewoon lekker rustig rijden en finishte ik op de eerste plek met een totaal van 21 rondes en 5 rondes voorsprong op de nummer 2. Dus toch nog een beetje geluk vandaag.

Conclusie

Ik ben zeker tevreden met mijn eerste plek in de C finale, vooral omdat dit mijn eerste wedstrijd en eigenlijk ook de eerste keer op een circuit was.