Bouwverslag: BURI Racer E1.2

augustus 17, 2016 | On-Road

De BURI Racer E1.2 is een ongeveerde 4wd electro pan car in schaal 1/8. Dit houdt in dat er geen dempers op zitten en de vering uit de flex van het chassis komt.
De auto wordt geleverd in een simpele doos met logo. Bij het openmaken van de doos zie je als eerste de handleiding en alle zakjes met onderdelen. Deze zijn netjes per stap verpakt.

De eerste stap bij het bouwen van de BURI Racer is het vastzetten van de bumper op de carbon chassisplaat. Daarna kan de accu houder op het subframe bevestigd worden.

Vervolgens kunnen de houders van de achteras en de optionele aluminium koelplaat gemonteerd worden. Hierna moet de achteras met het bekende 1/8 snelwissel systeem in elkaar gezet worden. Dit is niet zo heel veel werk maar het is wel belangrijk dat de as netjes gecentreerd wordt.

Tip:
Volg voor het netjes centreren van de achteras de instructie op de BURI Racer website. (Tip3, exact positioning of the rear axle.)

Als de achteras is gemonteerd kan de carbon body houder op de achteras houders gezet worden en is de achterkant klaar.

De volgende stap is het in elkaar zetten van de vooras, ik had hier het probleem dat de linker outdrive niet helemaal soepel liep in de vooras. Om dit op te lossen heb ik de buitenkant van de outdrive wat opgeschuurd tot dit soepel bewoog. Daarna kon het geheel op het voorste subframe bevestigd worden. Tussen de chassis plaat en het subframe zitten schotels met daartussen rubber ringen welke voor enige vorm van flex en demping zorgen.

De laatste stap is het bevestigen van de bovenste carbon camber plaat en de stuurblokken. De stuurblokken zijn voorzien van kogels waarmee deze in een soort plastic kommetjes zitten welke in de draagarmen vallen. Let er hierbij op dat na het monteren de stuurbeweging soepel gaat en dat deze nergens stroef aanvoelt. Als dit wel het geval is dan kun je het plastic kommetje voorzichtig met een tangetje wat verdraaien tot dit wel soepel gaat.

Nu het chassis af is kon ik gaan beginnen met het inbouwen van de electronica. Als stuurservo heb ik gekozen voor een Savox servo. De regelaar is een Hobbywing EZRUN MAX10 SCT. Dit is een regelaar welke normaal in 1/8 short course trucks gebruikt wordt, alleen deze werd ook aangeraden voor de BURI Racer. De motor is een Tenshock 1850kv motor welke zijn stroom krijgt van een Gens ACE 4S accu pakket.

De bouw van de BURI Racer verliep soepel en zonder grote problemen. De pasvorm en kwaliteit van de onderdelen is degelijk en vergelijkbaar met die van de grote bekende merken. Het rijden met de BURI gaat ook erg goed en ik was verrast over hoe makkelijk de auto rijdt terwijl deze toch een hoop power heeft.