Bouwverslag: Shepherd Velox V8 Eleven

april 20, 2011 | On-Road

De Shepherd Velox is netjes in een mooie doos verpakt. Als je de doos opengemaakt dan zie je allemaal zakjes met daarin de onderdelen keurig netjes per bouwstap verpakt. Hierdoor heb je zonder veel zoekwerk altijd de juiste onderdelen en schroeven bij de hand.

Shepherd Velox V8 Eleven

Shepherd Velox V8 Eleven

 

Het bouwen van de Shepherd Velox V8 Eleven begint met het bouwen van de achterpoelie met daarop de grote remschijven. Let er hierbij op dat je de moer vastzet met wat locktite zodat die niet los kan komen tijdens het rijden.

Shepherd Velox V8 Eleven

Shepherd Velox V8 Eleven

 

De volgende stap is het bouwen van de achterbulkheads met daartussen de achterpoelie en snaar. Ook de bovenste achterdraagarmen gaan er nu op.

Shepherd Velox V8 Eleven

Shepherd Velox V8 Eleven

 

Vervolgens kan het geheel op de bodemplaat geschroefd worden en is meteen duidelijk te zien dat de nieuwe achterstabilisator houder in de bulkheads geïntegreerd is. Ook hangt de stabilisator daardoor een stuk lager dan op de auto van vorig seizoen het geval was.

Shepherd Velox V8 Eleven

Shepherd Velox V8 Eleven

 

Nu kan de as met de 2 versnellingsbak op het chassis geschroefd worden. En monteer je de rest van de achterophanging. Hierna kan de rollbar in de radioplaat steun worden gemonteerd

Shepherd Velox V8 Eleven

Shepherd Velox V8 Eleven

 

Tip:
Bij sommige motoren komt het heveltje van de gasschuif tegen de rollbar aan en moet je de carburateur in een vreemde stand zetten om toch volgas te kunnen geven. Kort daarom de rollbar aan de onderkant ongeveer één cm in zodat de hevel precies in de uitsparing valt.

Nu de achterkant in elkaar zit is de voorkant aan de beurt, hierbij monteer je de voorbulkheads, voordraagarmen en de middenas houder.

Shepherd Velox V8 Eleven

Shepherd Velox V8 Eleven

 

Tip:
In de aluminium middenashouder horen twee clipjes om de lagers tegen te houden. Deze clips zitten wel in het onderdelen zakje alleen staan niet in de bouwbeschrijving. Doe deze er wel in want anders bewegen de lagers in de lagerhouder heen en weer.

Als de voorophanging af is dan kan de radioplaat erop. Op deze nieuwe radioplaat monteer je ook de houder van het nieuwe flex systeem. Je hoeft nu niet meer zelf in het topdeck te gaan dremelen maar je kan gewoon kiezen of je flex wilt of niet.

Shepherd Velox V8 Eleven

Shepherd Velox V8 Eleven

 

De kit begint al op een auto te lijken en het is nu alleen nog een kwestie van de dempers bouwen en de elektronica en motor doen. De dempers heb ik volgens de handleiding met de blauwe veren opgebouwd.

Tip:
Om de dempers te bouwen heb ik gebruik gemaakt van het speciale shepherd demper tooltje (#925004 – Shepherd Shock Tool ) Het bouwen gaat ook zonder, maar het is toch wel erg gemakkelijk om te hebben. En je beschadigd je dempers niet meer.

Shepherd Velox V8 Eleven

Shepherd Velox V8 Eleven

 

Nu was het tijd om de elektronica te doen. Als servo’s heb ik gekozen voor twee Ko propo pds 2413 servo’s. Deze heb ik ook in mijn Motonica gebruikt en deze voldoen goed voor een 1/8. Als ontvanger accu wou ik een Team Orion LIFE accu gebruiken. Maar omdat die nog niet geleverd was heb ik er een LIPO accu met voltage booster ingezet.

Shepherd Velox V8 Eleven

Shepherd Velox V8 Eleven

 

De Ko Propo ontvanger heb ik in de ontvanger box gedaan en de transponder heb ik bovenop de gasservo gelegd. Hiervoor heb ik wel een stukje uit de elektronica tray gehaald. Omdat de transponder dit gat opvult veranderd de stevigheid van het geheel niet.

Shepherd Velox V8 Eleven

Shepherd Velox V8 Eleven

 

Vervolgens was het een kwestie van de dempers en de radioplaat monteren en kon de motor met koppeling erop. In de koppeling heb ik wel meteen een witte schoen gemonteerd omdat deze langer meegaan dan de meegeleverde zwarte. De gebruikte motor is van Novarossi vanwege de goede ervaringen met dit merk. Hierna heb ik de brandstof slangen gemonteerd en was de auto klaar voor de eerste schakedown op het circuit.

De bouw van de auto verliep zonder problemen en ik was positief verrast over de pasvorm van de onderdelen en hoe soepel het allemaal in elkaar past. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe deze auto het op het circuit gaat doen.