Tamiya Terra Crusher

mei 23, 2006 | Off-Road, RC-auto's

De Terra Crusher is een 4 wiel aangedreven schaal 1:8 monster truck met een 2,95cc FS18 motor en een elektrische starter. Ook heeft hij een 2 versnellingsbak, die in het F.R.A.T. (Forward and Reverse Automatic Transmission) systeem zit ingebouwd. Om de F.R.A.T. te beschermen tegen extreme klappen is deze voorzien van een slipkoppeling.

Mijn Terra Crusher

De standaard Terra Crusher is op zich een goede auto, alleen had ik met mijn terra Crusher een aantal problemen. De meeste van deze problemen waren relatief makkelijk op te lossen maar het grootste probleem zat hem bij mij in de motor. Ik vond namelijk dat het motortje niet lang genoeg meeging en dat hij eigenlijk niet genoeg kracht had om zon grote auto vooruit te krijgen. Om dit op te lossen heb ik mijn standaard chassis zo aangepast dat er een .21 motor op past. Toen ik dat gedaan had heb ik nadat ik spur gears bleef strippen een eigen chassis uit aluminium gemaakt zodat ik mijn motor kon verstellen en de gear mesh dus precies kon bepalen.

Project: Terra Crusher

Nadat ik een tijdje met mijn eigengemaakte chassis heb rondgereden wilde ik wat aan het uiterlijk doen. En aangezien ik toch een aantal versleten onderdelen moest vervangen heb ik besloten om er aluminium onderdelen voor in de plaats te nemen. De meeste aluminium onderdelen zijn van New Era Models vanwege de goede kwaliteit en de mooie pasvorm.

Aandrijving

Om de Terra Crusher aan te drijven gebruik ik een 3,5cc (.21) OS MAX RG(P)-X motor omdat OS motoren bekend staan om de goede kwaliteit en de lange levensduur. Het vliegwiel wat ik op deze motor gebruik is een t-maxx vliegwiel van GPM. En de uitlaat is een Ribbed tunedpipe van HPI voor wat meer kracht onderin. Omdat ik de achteruit toch eigenlijk nooit gebruikte heb ik er een FOC (Forward Only Conversion) van New Era Models ingezet. Het voordeel hiervan is dat je bijna geen slip meer in je aandrijving hebt zodat de auto veel directer reageert als je gas geeft. Het inbouwen van de FOC ging ook heel makkelijk mede door het duidelijke instructie blaadje.

Wegligging

Omdat ik met de standaard Terra Crusher banden wel eens last had van omrollen in scherpe bochten wou ik er ook andere banden op hebben. Ik was al een tijdje op zoek toen ik op een forum Imex Jumbomaxx Claw Dawgs met Sayville chrome rims te koop zag staan. Het voordeel van deze banden is dat ze iets breder en iets lager zijn dan de standaard banden waardoor de Terra Crusher niet meer omrolt als je te hard door de bocht gaat. De banden zaten nog netjes in de verpakking en nadat ik ze had opgehaald kon ik gaan beginnen met het lijmen van de banden. Dit lijmen ging nadat ik de band op de velg had gedaan aardig makkelijk. Het grootste probleem was om de banden om de velgen te krijgen. Omdat ik wat meer mogelijkheden wou wat betreft de schokdempers heb ik deze vervangen door de TGM-02 Aluminium Damper Set van Tamiya. Het voordeel hiervan is dat ze traploos instelbaar zijn en ze minder snel lekken dan schokdempers van plastic. Ook heb ik de TGM-02 Set-Up Spring Set van Tamiya gekocht zodat ik de hardheid van mijn schokdempers kan instellen. Ik gebruik nu Rood (hard) voor en achter geel (super hard) De olie die ik gebruik is 50 wt.

Uiterlijk

Omdat ik het uiterlijk van de Terra Crusher ook wat wou verbeteren heb ik gekozen voor een aantal New Era Models aluminium onderdelen. Als eerste ben ik begonnen met het in elkaar zetten van de bulkheads. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van een silver super duty bulkhead met shocktower gecombineerd met een silver bulkhead brace. De standaard differentieel behuizing paste er perfect in. Hierna heb ik de Aluminium ophangingarmen aan de bulkheads bevestigd. Ook dit paste weer netjes. Hierna kon ik met de aluminium lower braces de 2 bulkheads met elkaar verbinden. Nu kon het 4,7mm dikke full length chassis erop en kon ik beginnen met het inbouwen van de motor en de elektronica. Nadat dat er allemaal op zat kon de super duty center skidplate erop zodat de versnellingsbak ook goed beschermt was. Als laatste onderdeel heb ik de wheeliebar erop gezet zodat ik niet achterover sla als ik te hard over een hobbeltje ga. Nu kon ik gaan beginnen met het inbouwen van de kleinere onderdelen zoals de throttle linkage, de servo heveltjes en het accu pack. Als laatste moest er natuurlijk ook nog een kap op. Ik heb gekozen voor de standaard terra crusher kap omdat ik deze nog steeds het mooist vind staan. Ik heb de kap zwart met chrome gespoten en om het af te maken heb ik er Tamiya stickers op geplakt.

Elektronica

De standaard gas en stuurservo heb ik er in laten zitten omdat ik die sterk genoeg vind. Ik heb alleen de ontvanger vervangen door een AM 40Mhz Ko Propo KR293-A zodat ik mijn Ko Propo zender kan gebruiken en ik de servos wat preciezer kan afstellen. Ook heb ik er een ofna failsave op gezet en gebruik ik een Team Orion 1100 mah hump pack om de ontvanger en servos van stroom te voorzien.

Update

Nu eerst even een kleine update wat betreft de onderdelen, de lijst is inmiddels aangevuld met een aluminium stuur setje, een pin set, een rollbar, shock socks en een TNX accu box (Om mijn ontvanger toch nog een beetje tegen water en vuil te beschermen.) Ik ben er nog niet aan toegekomen om er een TNX aandrijflijn in te zetten maar ik heb verder ook geen differentieel problemen meer gehad. Dus zo lang dat zo blijft hou ik het op de Terra Crusher onderdelen. Nu even een stukje over de New Era Models onderdelen, ik rij nu al een tijdje met deze onderdelen rond en ik moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben. De enige noemenswaardige schade die ik heb gereden is een verbogen wheelie bar, een verbogen rear shock mount (gebeurd tijden een RCMT meeting op een Bmx baan in Geldermalsen), en een verbogen stuur inrichting (Tijdens de Rallycup op Gouda toen ik volgas tegen een hek aan kwam) Dus gezien mijn rijstijl en de eerdere offroad avonturen kan ik wel zeggen dat de onderdelen duurzaam genoeg zijn. En dat als je er een beetje normaal mee rijdt, je er vele jaren plezier van kan hebben.

Foto’s