KWC MBC de Sluis Gouda

april 23, 2006 | Wedstrijden

Zaterdag

De zaterdag voor de race was een mooie maar koude dag. Toen we rond een uur of 10 bij de baan aan kwamen bleken we 1 van de eersten te zijn. Dus rustig de spullen uitgepakt en nog even de ontvanger accu bijgeladen. Hierna waren er al wat meer rijders gearriveerd en werden de eerste motoren gestart. Ik heb zaterdag lekker rustig aan gereden en getest hoe lang ik op 1 tankje brandstof reed. Dit lag telkens tussen de 5 a 6 minuten en dit zou dus voldoende moeten zijn voor een kwalificatie. Dus met een goed gevoel naar huis en thuis aangekomen de hele auto maar even schoongemaakt en nagekeken zodat die zondag helemaal in orde was.

Zondag

Zondag ochtend gingen we om kwart voor 9 van huis weg om zo rond 9 uur bij MBC de sluis aan te komen. Daar aangekomen mochten we op het gras achter het circuit parkeren wat ons dus een stukje lopen scheelde. Snel alle spullen neergezet en een setje banden erop voor de training.

Training

De zondag training vond ik zelf een beetje rommelig geregeld. Omdat het niet duidelijk was wie er wanneer mocht rijden. Zo reed er op een gegeven moment een pro rijder tussen de expert rijders welke weer snel van de baan werd gehaald. Een beetje jammer omdat dit vorig jaar een stuk beter geregeld was. Maar met zo’n nieuwe klasse erbij ga ik er vanuit dat dit gewoon wat opstart problemen zijn en dat dit de volgende keer gewoon goed gaat.

Kwalificaties

Voor de eerste kwalificatie heb ik er een setje 35 shore SPM banden onder gezet. Dit omdat ik mijn 40 shore banden wou bewaren voor de 1/2e A finale. Met deze banden had ik voldoende grip om gewoon lekker rond te gaan. Jammer genoeg was mijn brandstof nu ineens na 4 en een halve minuut op en sloeg de motor dus uit. De auto werd nog wel bijgevuld en weer gestart zodat ik toch nog de kwalificatie kon uitrijden. Om er voor te zorgen dat ik in de 2e kwalificatie wel 5 minuten op een tankje zou halen hebben we de motor iets bijgesteld omdat deze toch nog redelijk rijk stond. Dit hielp niet echt waardoor ik dus besloot om dan maar een keer binnen te komen om te tanken. De helper in de pit had hier eigenlijk niet op gerekend maar tankte de auto toch nog snel vol waardoor ik nog 1 ronde extra kon rijden. Omdat een tankstop ook redelijk lang duurde besloot ik om in de derde en laatste kwalificatie de auto weer meer te laten rollen en een stuk minder gas te geven. Hierdoor kon ik deze kwalificatie wel uitrijden maar reed een ronde minder dan in de eerste 2 kwalificaties.

1/2e Finale

Omdat de GP Pro gebruik maakt van een kerstboom- opklimsysteem waarbij de beste vier uit de kwalificaties in een keer doorgaan naar de finales. En de rest een halve finale moet rijden waaruit de beste 6 rijders doorgaan naar de finale. Omdat ik mij als 8e had gekwalificeerd mocht ik dus als vierde in de halve finale starten. Helaas begon het net voor de 1/2e finale te regenen. Dus snel de electronica ingespoten met spray en regenbanden gemonteerd. De auto ging op zich wel redelijk in de regen alleen helaas viel ik al na 4 rondes uit door storing.

Finale

Omdat ik al na 4 rondes uit was gevallen in de 1/2e finale was ik al aan het inpakken toen iemand van de wedstrijd leiding kwam vragen of ik van plek 9 in de finale wou starten. Dit omdat er in de 1/2e finale een aantal auto’s waren afgekeurd en hun resultaat dus niet telde. Dus snel alles uitgepakt en weer klaargemaakt voor de finale. Helaas kwam ik er 5 minuten voor die finale achter dat er toch water in mijn gas servo was gekomen waardoor ik toch niet in de finale heb kunnen starten.

Conclusie

Het was zeker een gezellig weekend. Op een paar kleine dingetjes na was alles zeer goed geregeld. En ik weet nu ook dat ik voor mijn volgende wedstrijden zeker een regen set-up bij me zal hebben zodat ik ook in de regen gewoon door kan rijden.