KWC Eurofinale 2006 Friedrichshafen

november 5, 2006 | Wedstrijden

KWC Eurofinale 2006 Friedrichshafen

In het weekend van 3 tot 5 november 2006 werd de KWC Eurofinale 2006 verreden. De wedstrijd was onderdeel van de Modellbau Bodensee beurs in Friedrichshafen. Het 220 meter lange circuit was neergelegd in een hal van het zeer moderne hallencomplex in Friedrichshafen. Het bijzondere aan deze baan was dat hij bestond uit houten platen voorzien van een speciale verflaag waarop het circuit was geschilderd. Als baanafzetting was er gekozen voor dikke houten balken en dots. Verder was de hal voorzien van ruime sleutelplaatsen voor de rijders en een paar tribunes voor het publiek. Het enige wat je eigenlijk miste was een verwarming want het was af en toe best fris in de hal.

Donderdag

Na iets meer dan 800km te hebben gereden kwamen we iets voor 6 uur s’avonds bij het hotel aan. Bij het inchecken bleek dat we de eerste Nederlanders waren dus de spullen op de kamer gezet en even naar het hallen complex gereden om te kijken of het makkelijk te vinden was en of er al wat van de baan te zien was. Daar aangekomen zagen we dat de baan er al netjes bij lag en dat er door enkele mensen al gereden werd. Hierna op de terugweg naar het hotel even langs de plaatselijke supermarkt voor wat eten en drinken voor de volgende dag. Bij het hotel aangekomen zagen we dat het merendeel van de Nederlanders rijders ook was gearriveerd.

Vrijdag

Na een ontbijtje in het hotel gingen we rond 8 uur naar de baan toe. Daar aangekomen een plekje uitgezocht en de spullen neergezet. Hierna heb ik mij aangemeld en de frequentie opgehaald waarna er getraind kon worden. Aan het eind van de dag werd de eerste kwalificatie gereden waarbij ik te laat aan de start begon en maar 5 ronden kon rijden. Dus dan moest ik tijdens de kwalificaties op zaterdag maar kwalificeren.

Zaterdag

Op zaterdag waren we iets voor 8 uur op de baan en ik zat in de derde kwalificatie groep en hoefde dus pas om half tien te rijden. Daarvoor dus even wat banden afgedraaid en de auto nog even nagekeken. Om half tien reed ik mijn tweede kwalificatie en ik merkte direct al dat er wat meer grip op de baan was gekomen. De kwalificatie ging op zich wel aardig. Ik kon hem nu in ieder geval uitrijden en haalde 17 rondjes. Mijn volgende kwalificatie begon om 12 uur dus ik had weer ruim de tijd om de auto na te kijken. Helaas heb ik deze kwalificatie ook niet uit kunnen rijden omdat ik tijdens de opwarm tijd tegen de baanafzetting aan zat en een stuurblok brak. Nadat ik dat had gerepareerd was de kwalificatie al afgelopen en moest ik tot twee uur wachten voor de vierde kwalificatie. Tijdens deze kwalificatie hield ik mijn auto heel en reed ik 18 rondes. Dit was weliswaar beter dan mijn vorige resultaat maar nog lang niet snel genoeg. Mijn laatste kwalificatie begon om vier uur en hierin verbeterde ik mijn vorige resultaat niet. De finales waren allemaal op de zondag en ik zat in de 1/4e finale serie welke aan het begin van de ochtend gereden werden. Maar eerst was het tijd om wat te gaan eten waarna we nog aan een funrace met Kyosho mini inferno’s hebben meegedaan.

Zondag

Op zondag was het tijd voor de finales. Ik moest in de eerste finale van de dag starten (de 1/4e finale) en liep mijn auto nog even na en draaide nog een setje banden af. Hierna was het tijd om de finale te rijden. Ik had een goed gevoel bij de setup en hoopte dat ik de juiste bandenkeus had gemaakt. Na de start voelde de auto goed aan en ik had er vertrouwen in dat ik een goede race zou rijden. Helaas kreeg ik bij een inhaalactie een tikje en raakte ik een houten balk van de baanafzetting waarna de auto alleen nog maar één kant op stuurde. Ik ben toen meteen de pit in gereden alleen daar zagen ze zo op het eerste gezicht niets vreemds aan de auto dus werd ik weer de baan op gestuurd. De auto reed in de bochten naar links redelijk normaal alleen bij de eerste bocht naar rechts had ik weer geen stuur en zat ik dus weer tegen de baanafzetting. Toen ik weer de pit in kwam werd er wat beter naar mijn auto gekeken en bleek dat de diffcup was gebroken waardoor de cvd as los hing, dit was niet meer te repareren en was mijn race afgelopen. Daarna de spullen ingepakt en nog even op de beurs rondgelopen en naar de finales van de andere Nederlandse rijders gekeken.

Conclusie

Het was een lang maar erg gezellig weekend. De race sfeer is zeker speciaal te noemen en het is behoorlijk apart om tijdens deze modelbouwbeurs een wedstrijd te rijden. Verder wil ik iedereen die mij geholpen heeft bedanken en in het bijzonder mijn vader voor de ondersteuning tijdens deze wedstrijd.

Link naar de uitslag van de KWC Eurofinale 2006.